torsdag den 7. februar 2013

Hæklebog




Min hæklebibel er helt klart internettet (især Garnstudios hæklekursus), men jeg bruger da også et par bøger. En af dem er Jeg hækler selv, som er udgivet på Politikens Forlag i 1967. Den er jo ikke lige sådan til at gå ud og købe i alle supermarkeder (ligesom for eksempel Hækleskole af Sys Fredens - som er noget kortere), men jeg har da fundet en til jer her, hvis nogen skulle være interesseret i at købe den antikvarisk. Man kan også bestille den fra bibliotek.dk - man kan nemt få den sendt til sit eget bibliotek. Sidste mulighed er loppemarkeder - eller måske står den i virkeligheden i jeres mødres bogreol, ligesom i mit tilfælde.

Bogen består af nogle praktiske oversigter (for eksempel over forkortelser), en "Hækle ABC" (her kan man slå stort set alt hæklerelateret op, herunder Indhæklet skrå lommeåbning, Grundmasker, Flæsehækling, Arbejdsstilling osv.), en del opskrifter og en del mønstre til inspiration. Illustrationerne i bogen er sort/hvide, men der er også et par eksklusive sider med farvefotos. Derudover er bogen illustreret med de fineste små tegninger af hæklende damer som I kan se et par stykker af herover.

Det hele, inkl. opskrifter som blandt andet er på en barneslåbrok, en sportspullover og et sæt med ensfarvet kjole og frakke, er meget retro, men mange af tingene kan opdateres lidt og sagtens være fine i dag.

Jeg bliver glad og underholdt hver gang jeg læser i bogen, og de fleste forklaringer er udført meget detaljeret og pædagogisk. Det bliver en udfordring at finde en tilsvarende i en ny udgave - men det må prøves. Den næste, jeg vil kigge på er Sys Fredens Hækleskole, som jeg lige har fundet på tilbud til 29 kr. i Føtex.

1 kommentar: